torsdag 22 november 2012

Parkeringsplats

Roboten skulle parkera inom en ruta, alltså skulle den köra, svänga och sedan backa baklänges. Det som jag och Sara missade var att det skulle på en trycksensor där bak på robten så att den stannade när den kände väggen. Jag tro att det kommer gå bar att sätta på den och programmera in den i programmet, eftersom att det var detta som vi gjorde förra veckan.

Denna gång använde jag programmeringsboken eftersom att det var helt nya steg. Jag tycker ändå att jag förstår vad som gjorde i programmet och vilket moment som gjorde vad. Vi la till en ljud-platta som pep när roboten backade. Det som också var bra var att jag enkelt kunde justera svängen som roboten gjorde. Först provade jag att vrida pilen lite mindre (eftersom att roboten svängde för mycket) men sedan så minskade jag antalet rotationer och då blev det rätt. Jag tycker det är kul när jag kan pröva mig fram, men ändå veta vart jag är på vag och vad jag ska göra.



Två bilder från Mindstorms. De visar hur de olika momenten ligger efter varandra när roboten ska parkera.


 

Filmen där roboten backar in i sin parkeringsplats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar